Ellen (svar)

Jag har anorexi och äter mycket lite. Jag äter dessutom minipiller och har ingen mens. Min fråga är om det finns något sätt att testa om den uteblivna mensen beror på pillrerna eller på ätstörningarna? Jag är livrädd för att inte kunna få barn i framtiden. Jag är inte supersmal, men har gått ner i vikt rätt mycket.



Det finns samband med att ätstörningar påverkar fettlagret som i sin tur påverkar de hormon som styr mensen. Alltså kan det finnas anledning att misstänka att din uteblivna mens har mer att göra med att du äter dåligt/felaktigt, än att dina mini-piller påverkar det.

Vänd dig till din barnmorskan för att få hjälp. Du kan exempelvis kontakta en ungdomsmottagning eller en kvinnoklinik, där finns det troligtvis också en kurator som kanske kan hjälpa dig att bryta mönstret med att äta felaktigt. Det går att återställa mensen så oroa dig inte för mycket för din förmåga att få barn i framtiden.


Lycka till tjejen! Hoppas allt löser sig till rätta!

Kommentarer
Postat av: Anders

Jag har inte haft sex med någon ännu, men jag tänkte att jag skulle ha några kondomer som säkerhet. Man vet ju aldrig... Har ni några tips om var jag kan få tag på kondomer utan att det känns så pinsamt?

2009-02-02 @ 14:19:19
Postat av: Anders

Jag har inte haft sex med någon ännu, men jag tänkte att jag skulle ha några kondomer som säkerhet. Man vet ju aldrig... Har ni några tips om var jag kan få tag på kondomer utan att det känns så pinsamt?

2009-02-02 @ 14:19:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0