Ska du söka vård?

Mensstruationen kommer igång under puberteten. Flickor föds med cirka 400 000 ägganlag i äggstockarna. Någon gång under puberteten börjar äggen mogna och den första ägglossningen sker. Två veckor senare kommer första menstruationen. Kvinnor får sedan mens ungefär en gång i månaden fram till klimakteriet.  Klimakteriet kallas det när kvinnor börjar bli äldre och slutar att få sin mens.

Vanligtvis har kvinnor mens en gång i månaden och den varar i ungefär fyra till fem dagar. Men det varierar, både mellan gångerna och mellan olika kvinnor. Om du är stressad eller orolig kan mensen dröja eller hoppa över en månad eller fler. Ofta känns det som det kommer floder med blod, men mängden per menstillfälle är ungefär tre matskedar.

TIPS!
Om du märker att mensen hoppar över någon månad eller dagar. Tänk på denna text ^. Alltså, stressen kan göra att mensen hoppar över. Ta då och tänk på vad som gör dig stressad och vad som kan göra så att du blir lugnare. Stress är inte något som är bra och kan biverka på andra saker en mensen.

Om detta stämmer in på dig, kanske du ska ta och SÖKA VÅRD! :

  • Vid nytillkomna rikliga mensblödningar.
  • Om läkemedel inte hjälper mot mensvärk.
  • Om menstruationerna blir mer smärtsamma och/eller förändras på annat sätt.
  • Om mensen uteblir flera gånger.


Undrar du något? Släng in en kommentar och fråga.

Vi här på puberteten märker att det är väldigt få som kommenterar om man tänker på hur många det är som läser. Så alla ni som läser, är det verkligen ingenting ni undrar? Det tror vi... Så varför inte KOMMENTERA!


Kommentarer
Postat av: STEFFANI

Då tror jag att jag har normal mens. Jag har faktiskt mens nu..

2009-01-11 @ 21:00:55
Postat av: Jenny

Hej!

Jag är 18 år och fick mens när jag var 11 år. Fram till för ungefär ett halvår sedan har jag inte haft några som helst problem med mensen. Nu däremot får jag otroligt ont i magen flera dagar innan mensen kommer, och när den väl kommit, stannar den enbart i några timmar. Jag känner på mig att det inte är så det ska vara. Mensen brukar ju stanna åtminstånde i en dag, men för mig är det bara någon timme. Borde jag söka vård?

2009-01-12 @ 21:02:12
Postat av: Amy

Min mens är sen, det har gått flera dagar ( ca 15 dagar) är det farligt! Det har aldrig hänt mig såhär förr (detta är första gången) har haft min mens i snart 1,5 år. Kram<3

2011-06-08 @ 17:20:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0