Tjejen utan bröst (svar)

Jag är en tjej på 16 år som har ett problem. Jag har nämligen inga bröst alls. Jag har normal kropp förövrigt och jag fick mens när jag var 12. Jag vet att man utvecklas olika men tycker det är konstigt eftersom att alla i min familj plus farmor och mormor har stora bröst. Jag läste i Stora familjeläkarboken att om man inte utvecklat bröst när man är 16 så ska man kontakta läkare. Vad ska jag göra? Finns det något hormonpiller eller liknande som jag kan ta? Gud vad jag skulle känna mig lugn om ni svarade! KRAMAR



Pubertetsutvecklingen är mycket olika från individ till individ och det kan också vara så att de kroppsliga förändringarna kommer i lite olika takt. Inget som du skriver tyder på några kroppsliga fel. Något hormonpiller finns inte heller som generell behandling.

Beställ en tid hos en gynekolog eller hos en ungdomsläkare för att prata igenom din situation. Dels kan ni då diskutera din kroppsliga utveckling (du får hjälp av en kunnig person som undersöker dina bröst), hur dina menstruationer kommer och hur din kropp fungerar. Dels kan ni diskutera din uppfattning om dig själv. Tillsammans med din läkare kan du komma fram till något som gör att din situation känns lättare.


Självklart svarar vi på din fråga! Kram på dig, och lycka till!

Kommentarer
Postat av: Anonym

hej, det är jag igen, tjejen som gillar den där killen som är 17 år ;).

Ja har ett nytt problem.. Killen, han är kompis med en tjej i min klass, som jag också är kompis med.

Men jag och han hade bestämt att vi skulle gå och se bio, men han hade sagt till min kompis, att han inte kommer att göra det. För hon är avensjuk på mig. Men jag frågade honom på msn idag om han ville gå på bio med mej, och då sa han att han verkligen ville. Och jag vet inte vad jag ska tro nu, jag är jätte ledsen för jag vet inte om han bara spelar med mig.. jag hoppas verkligen att jag får svar.

2009-01-20 @ 21:30:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0