MENSKOPP

Vi tänkte berätta lite om menskoppen:
En menskopp ser ut som en liten skål med ett skaft längst ner. Den är gjord av silikon och är ungefär lika lång som en tampong men lite bredare. Menskoppen stoppar man in i slidan och blodet hamnar i koppen. En menskopp kan användas i flera år.


Hur sätter man in en menskopp?

Innan man sätter in en menskopp ska man alltid tvätta händerna så att man inte får in några bakterier i slidan.

För att sätt in en menskopp viker man ihop den och för in den i slidan, ungefär som när man sätter in en tampong. Men menskoppen ska inte föras lika lång in i slidan som en tampong utan sitta precis innanför slidmynningen. När koppen sitter på plats vecklar den ut sig. För att ta ut den drar man i skaftet. Blodet kan man tömma i toaletten.

En menskopp kan inte försvinna in i kroppen eftersom slidan har ett slut.


Hur ofta ska man tömma menskoppen?

En menskopp rymmer mer blod än en binda eller tampong så därför behöver man inte ta ut den och tömma lika ofta. Två till fyra gånger om dagen brukar vara lagom. Eftersom menskoppen sitter i slidan kan man både kissa och bajsa utan att ta ut den. När man tar ut menskoppen tvättar man den med varmt vatten och tvål. Mellan mensperioderna är det bra att koka den för att undvika bakterier.


Vad kostar en menskopp?

En menskopp kostar nästan 300 kronor.


Kan man bada med menskopp?

En av fördelarna med menskoppen är att man kan bada med den. 


Fördelar

  • Det varken syns, känns eller luktar.
  • Man kan bada med menskopp.
  • Det blir billigare i längden eftersom man kan använda den i flera år.
  • Slidan blir inte torr eftersom menskoppen inte suger upp fukt.  

Nackdelar

  • Finns inte att köpa på så många ställen.
  • Man får blod på fingrarna när man tar ut den.
  • Man måste tvätta den när man har tömt den.

MVH / Puberteten.


Kommentarer
Postat av: Anonym

man lär sig något nytt varje dag ;P

2009-07-25 @ 17:32:53
Postat av: Anonym

Hej puberteten!

Jag har en fråga som jag hoppas ni kan svara på.

Det finns en kille jag inte kan sluta tänka på, men jag har aldrig pratat med han förut och jag tycker inte att jag är kär. Men jag kan verkligen inte sluta tänka på han fast jag inte vet någonting om han som person. Så min fråga är: varför kan jag inte sluta tänka på en person jag inte känner eller tycker jag är kär i?

Jag skulle uppskatta svar väldigt mycket!

Ps. Detta är en superbra blogg!

2009-07-25 @ 18:54:35
Postat av: Beautyboxen - skönhetsbloggen som har allt

vilken bra blogg. Nu har jag kommit ut ur puberteten men denna blogg är nog användbar för många!



Vill fortsätta läsa den ändå. Kanske får reda på nåt man inte visste sen innan.



Ska vi lägga till varandra på bloglovin?

2009-07-25 @ 19:02:08
URL: http://beautyboxen.blogg.se/
Postat av: JONNA

FYFAN VAD ÄCKLIGT!

2009-07-25 @ 19:08:33
URL: http://joonnaak.blogg.se/
Postat av: Annelie

Hej - superbra att ni skriver även om menskoppar, så att fler får veta att det finns alternativ till tamponger, som inte är så snälla mot slemhinnorna, kostar mycket pengar och är dåliga för miljön!

Men vad ÄR det för bild ni har fått tag på?! Maila mig på [email protected], så kan jag skicka en bild på en fräsch menskopp, som kanske inte avskräcker :)

2010-11-01 @ 23:01:51
URL: http://menskoppen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0