16 åring (Svar)

Jag är en tjej på 16 år som har ett problem. Jag har nämligen inga bröst alls. Jag har normal kropp förövrigt och jag fick mens när jag var 12. Jag vet att man utvecklas olika men tycker det är konstigt eftersom att alla i min familj plus farmor och mormor har stora bröst. Jag läste i Stora familjeläkarboken att om man inte utvecklat bröst när man är 16 så ska man kontakta läkare. Vad ska jag göra? Finns det något hormonpiller eller liknande som jag kan ta?



Pubertetsutvecklingen är mycket olika från individ till individ och det kan också vara så att de kroppsliga förändringarna kommer i lite olika takt. Inget som du skriver tyder på några kroppsliga fel. Något hormonpiller finns inte heller som generell behandling.

Beställ en tid hos en gynekolog eller hos en ungdomsläkare för att prata igenom din situation. Dels kan ni då diskutera din kroppsliga utveckling (du får hjälp av en kunnig person som undersöker dina bröst), hur dina menstruationer kommer och hur din kropp fungerar. Dels kan ni diskutera din uppfattning om dig själv. Tillsammans med din läkare kan du komma fram till något som gör att din situation känns lättare. Det tror Puberteten är det bästa sättet!

MVH / Puberteten.

Kommentarer
Postat av: zarah

Hejsan!



Lämna gärna ett spår i min blogg om du har lust. Är hårmodell och statist. Medverkar i filmen "1000 gånger starkare".



Ha det bra!



http://zlundin.blogg.se

2009-07-14 @ 22:13:36
URL: http://zlundin.blogg.se/
Postat av: Anonym

en fråga, om man är oskuld, kan man spräcka (spräcka mödomshinnan) sig själv genom att använda dildo? gör det mindre ont när man ska ha sex då?

2009-07-15 @ 01:30:30
Postat av: 14 år

hej.

det e en kille som gillar mig.. han e ett år äldre.

han är jätte snäll , verkligen. och vi har varit med varandra några gånger, fast inte själva. men grejen e den att han e lite jobbig.. för han smsar HELA tiden. och jag e egentligen inte så intresserad av honom. asså jag vill verkligen ha en pojkvän men vill inte ta första bästa. och e rädd för att det kommer bli så. och nu har han börjat smsa min kompis och skriver att han saknar mig och vill träffa mig hela tiden osv. jag vet inte vad jag ska göra, hjälp?

2009-07-15 @ 02:31:49
Postat av: My

- vilken fin blogg du har :)

hoppas allt är väl med dig idag?

2009-07-15 @ 11:58:54
URL: http://myafsolhem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0