Anonym (svar)

hej! Jag är en tjej på 15 år som har legat med en hel del olika killar. Jag har varit dum och bara skyddat mig med en kille. Ett tag kliade det jätte mycket där nere & runt blygdläpparna. Jag har haft små röda prickar där nere och jag har trott det varit för jag rakat mig men nu upptäckte jag igår att jag hade som en vårta. Det liknar en stor finne, och den gör jätte ont. Har jag fått någon sjukdom? kommer jag alltid ha sådana "vårtor"? jag är jätte orolig och vågar inte gå till läkare. Tacksam för svar!!!
Hej tjejen.

Det är svårt att ge dig ett korrekt besked utan att göra en undersökning. Det du beskriver kan vara en tillfällighet men det kan kanske vara en svampinfektion. Du säger inte om du fått någon flytningsförändring. Alla kvinnor har en flytning, som ibland är ofärgad och vid ägglossning kan bli mera vitfärgad och trådaktig. Vid infektioner brukar flytningen bli rikligare, missfärgad och lukta illa. Om prickarna dock är något nytt så kan det vara tecken på kondylom (könsvårtor) som är en sjukdom som smittar sexuellt.
Du kan testa att tvätta dig med enbart ljummet vatten (tvål kan skapa klåda/besvär), sova naken några nätter, inte använda trosskydd eller tighta kläder och se om det blir någon förbättring.

Det vore bra om du kunde gå till någon för att du ska få ett säkert besked.  Tillexempel så kan du vända dig till ungdomsmottagningen eller en barnmorska så kan de titta på dig och ta prover för sexuellt överförbara sjukdomar. Många känner att dom inte vill, men vill man ha ett säkert svar så är det det rätta!
MVH / Puberteten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0